هزاران افسانه |
مشخصات فني كاميونت هاي ديما موتور كاميونت ديما از موتورهاي ديزلي ساخت شركت كامينز است كه با نام «كامينز اينتركولر توربوشارژ» شناخته ميشود. اين موتور داراي ۴ سيلندر با حجم ۳٫۸ ليتر است كه قادر است تا ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نيوتن متر گشتاور توليد كند. استاندارد آلايندگي اين موتور يورو ۵+ EEV ميباشد كه از سختترين معيارها براي كاهش آلايندگي موتورهاست. براي كاهش گازهاي آلاينده خروجي از اگزوز، از كاتاليست هوشمند اسكر مجهز به سيستم كنترل اكسيد نيتروژن موسوم به NOx استفاده شده است. اين سيستم با استفاده از مايع آمونياك توليد شده از اوره، ميزان گازهاي آلاينده خروجي را به حداقل مي رساند. گيربكس اين خودرو نيز از گيربكسهاي ZF با كد «MD6» استفاده ميكند كه شامل ۶ دنده جلو و يك دنده عقب ميشود. اين گيربكس همچنين مجهز به ويژگي «اوردرايو» است كه باعث ميشود خودرو بتواند با دور موتور پايينتر حركت كند و بدين ترتيب مصرف سوخت را كاهش دهد. اين موتور علاوه بر توربوشارژر WGT مجهز به اينتركولر، داراي قابليتهايي همچون سيستم تنظيم فشار گاز خروجي اگزوز، گرمكن ادبلو، گرمكن سوخت، گرمكن هواي درون محفظه براي آغاز كار موتور در شرايط سرما، سيستم پاشش فشار قوي سوخت با تكنولوژي ريل عادي، سيستم عيبيابي الكترونيكي پيشرفته مرحله دوم و آبگير سوخت ميباشد. مخزن سوخت اين خودرو از جنس آلومينيوم با ظرفيت 200 ليتر است. همچنين ظرفيت مخزن ادبلو نيز 17 ليتر ميباشد. ظرفيت ناخالص فني كاميونت 9 تن ديما (GVW) 9000 كيلوگرم و وزن كل شاسي (بدون سوخت و بار) 3.200 كيلوگرم است و در مدل 6 تن هم همين مشخصات صادق است اما ظرفيت قانوني 6000 كيلوگرم عنوان شده است. جدول مشخصات فني كاميونت هاي ديما
كاميونت ديما سيستم تعليق و ايمني سيستم تعليق جلوي اين خودرو از نوع فنر برگي تخت است كه به همراه كمك فنر و ميل موجگير براي افزايش راحتي سرنشينان طراحي شده است. سيستم تعليق عقب نيز از فنر برگي شمش بهره مي برد تا علاوه بر راحتي، پايداري مطلوبي را نيز در حين حركت فراهم آورد. سيستم ترمز اين خودرو شامل ترمزهاي كاسهاي جلو و عقب با دو مدار مستقل، سيستم ضد قفل ترمز (ABS) براي جلوگيري از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز گيري، سيستم ضد لغزش (ASR/TC) براي كنترل لغزش چرخها و سيستم كنترل الكترونيكي پايداري (ESC) براي حفظ پايداري خودرو در شرايط مختلف جاده مي باشد. همچنين ترمز اگزوز و خشك كن هوا نيز از ديگر امكانات ترمزي اين خودرو هستند. تجهيزات استاندارد اين خودرو به طور استاندارد داراي تجهيزاتي همچون كروز كنترل، زاپاس بند، گربه رو، آفتابگير، مهشكن جلو و عقب، چراغ روشنايي روز (DRL)، گلگير جلو و عقب، سوكت 24 ولت، جعبه ابزار و جك بالابر، آينههاي قيچي، ديد جلو و جدول، گرمكن آينه، سيستم تهويه مطبوع دستي، بوق برقي، بوق دنده عقب و تجهيزات ديگر است. با توجه به سيستمهاي تعليق و ترمز پيشرفته و تجهيزات استاندارد فراوان، اين خودرو علاوه بر ايمني بالا، راحتي خوبي را نيز براي سرنشينان به ارمغان ميآورد. همچنين قابليتهاي الكترونيكي آن باعث افزايش كنترلپذيري در شرايط مختلف جاده ميشود. مزايا و معايب كاميونت هاي ديما ۶ تن و ۹ تن كاميونت هاي ديماي ۶ تن و ۹ تن دو مدل محبوب از خودروهاي تجاري سبك در ايران هستند كه در انواع كاربري ها مورد استفاده قرار مي گيرند. اين دو مدل به دليل كيفيت و قيمت مناسب طرفداران زيادي دارند. يكي از مزاياي كاميونت ديماي ۶ تن اين است كه كابين خوابدار آن نيز طراحي و توليد شده است. اين امكان را فراهم ميكند تا راننده بتواند در طول سفرهاي دوردست بدون نياز به هتل در كابين بخوابد. همچنين موتور اين مدل از كامينز آمريكايي با قدرت بالا و گشتاور خوب است كه عملكرد مطلوبي دارد. از ديگر مزاياي اين مدل مي توان به سيستم هاي ايمني مانند ضد قفل ترمز، ضد لغزش و پايداري الكترونيكي اشاره كرد كه رانندگي را آسان مي كنند. https://alumni.sainikschoolkodagu.edu.in/index.php/articles/item/1 https://www.tandem.edu.co/dia-de-la-secretaria/ http://psp1zdzieszowice.edu.pl/2018/03/29/wesolych-swiat/ كاميونت ديماي ۶ تن از نظر ظرفيت نيز مشابه نسخه ۹ تن است ولي در كارت اين خودرو ظرفيت 6 تن اعلام شده است. كاميونت ديماي ۹ تن به دليل داشتن شاسي بلندتر كاربرد بيشتري در حمل بارهاي مسقف دارد و مي تواند تا ۹ تن بار حمل كند كه براي بسياري از كاربري ها كافي است. اما يكي از معايب احتمالي اين مدل اين است كه براي حمل بارهاي كمتر از ۸ تن، هزينه بيشتري نسبت به مدل ۸ تن دارد چون ظرفيت بار آن بيشتر است. همچنين به دليل وزن بيشتر، مصرف سوخت آن نيز بيشتر خواهد بود.
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |