هزاران افسانه

 

انواع چرم طبيعي براي كفش

 

چرم يكي از محبوب‌ترين و باكيفيت‌ترين جنس‌هاي پارچه‌اي است كه براي توليد انواع كفش استفاده مي‌شود. چرم داراي خصوصياتي مانند دوام، انعطاف‌پذيري، تنفس‌پذيري، زيبايي و اصالت است كه باعث مي‌شود كفش‌هاي چرمي از جذابيت و ارزش بالايي برخوردار باشند. اما آيا مي‌دانيد كه چرم به چه صورت توليد مي‌شود و چه انواع مختلفي دارد؟ در اين مقاله قصد داريم به معرفي انواع چرم كروكو طبيعي براي كفش بپردازيم و خصوصيات و كاربردهاي هر يك را بررسي كنيم.

 

## چگونه چرم توليد مي‌شود؟

 

چرم طبيعي از پوست حيوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، بز، شترمرغ، كروكوديل، مار و غيره به وسيله فرآيندهاي دباغي و فرآوري توليد مي‌شود. دباغي چرم به مجموعه‌اي از عمليات شامل خيساندن، شستشو، آهك دهي، لش زدايي، مو گيري، آهك گيري، آنزيم دهي، برش و تراش، رنگ آميزي و براق كردن پوست حيوانات گفته مي‌شود كه با هدف بهبود كيفيت و خصوصيات چرم انجام مي‌شود¹. توليد چرم در چند مرحله صورت مي‌گيرد:

 

- **پوست خام**: در اين مرحله پوست حيوانات پس از جدا شدن از بدن حيوانات به صورت خام جمع آوري شده و با استفاده از نمك يا ساير روش هاي نگهداري در برابر فساد و تخريب حفظ مي شود².

- **سالامبور**: در اين مرحله پوست خام با استفاده از آب و ساير عامل هاي شيميائي شسته شده و آماده سازي براي عمليات دباغي مي شود².

- **وت بلو**: در اين مرحله پوست سالامبور با استفاده از عامل هاي لش زدايي و آنزيم دهي به صورت نيمه دباغ شده درآورده شده و به رنگ آبي يا سبز رسيده است².

- **كراست**: در اين مرحله پوست وت بلو با استفاده از عامل هاي دباغ كننده كاملاً دباغ شده و به رنگ قهوه اي رسيده است².

- **چرم**: در اين مرحله پوست كراست با استفاده از عامل هاي رنگ آميزي، براق كننده، نرم كننده و ضد آب كننده به صورت چرم آماده استفاده درآورده شده است².

 

## چه انواعي از چرم طبيعي براي كفش وجود دارد؟

 

انواع مختلفي از چرم طبيعي براي كفش وجود دارد كه با توجه به منشا، روش توليد، شكل ظاهري و خصوصيات آن‌ها مي‌توان آن‌ها را تقسيم‌بندي كرد. در ادامه به معرفي برخي از اين انواع چرم مي‌پردازيم:

 

- **چرم دانه كامل (Full-Grain Leather)**: اين نوع چرم از لايه بالايي پوست حيوانات توليد مي‌شود و داراي الگوي منحصر به فرد و طبيعي دانه‌هاي پوست است. اين چرم بسيار باكيفيت، مقاوم و دوام بالايي دارد و با گذشت زمان زيباتر و باارزش‌تر مي‌شود. اين چرم براي توليد كفش‌هاي لژ، كلاسيك و اسپرت مناسب است³.

- **چرم دانه بالا (Top-Grain Leather)**: اين نوع چرم نيز از لايه بالايي پوست حيوانات توليد مي‌شود اما سطح آن به صورت مصنوعي صاف و صيقلي شده است. اين چرم نسبت به چرم دانه كامل نرم‌تر، سبك‌تر و كم‌دوام‌تر است و با گذشت زمان فرسوده مي‌شود. اين چرم براي توليد كفش‌هاي شب، رسمي و مجلسي مناسب است³.

- **چرم نبوك (Nubuck Leather)**: اين نوع چرم نيز از لايه بالايي پوست حيوانات توليد مي شود اما سطح آن به صورت مصنوعي سابيده شده است. اين چرم داراي سطح نرم و مخملي است و به رنگ قهوه‌اي رسيده است. اين چرم نسبت به چرم دانه كامل و دانه بالا حساس‌تر است و نياز به محافظت بيشتري دارد. اين چرم براي توليد كفش‌هاي كاجوال، جين و خاكستري مناسب است³.

- **چرم جير (Suede Leather)**: اين نوع چرم از لايه پاييني پوست حيوانات توليد مي شود و داراي سطح نازك، نورد و پشمالو است. اين چرم به رنگ هاي روشن توليد مي شود و قاب

 

- **قابل تنفس بودن**: چرم جير به دليل دارا بودن منافذ ريز در سطح خود، قابل تنفس بوده و هوا را عبور مي‌دهد. اين خصوصيت باعث شده است كه كفش‌هاي چرم جير در فصول گرم، دماي مناسب را براي پا فراهم كنند.

- **داراي ظاهر و لمس خاص**: چرم جير به دليل دارا بودن سطح نازك و پشمالو، داراي ظاهر و لمس خاص و متفاوتي است. اين چرم باعث مي‌شود كه كفش‌هاي چرم جير از جذابيت و اصالت بالايي برخوردار باشند.

- **داراي رنگ‌هاي متنوع**: چرم جير به دليل دارا بودن سطح نورد، قابل رنگ‌آميزي در رنگ‌هاي مختلف است. اين امكان باعث شده است كه كفش‌هاي چرم جير در رنگ‌هاي زيادي عرضه شوند.

 

اما علاوه بر مزايا، چرم جير نيز داراي برخي معايب است كه بايد به آن‌ها توجه كرد. برخي از اين معايب عبارتند از:

 

- **حساسيت به آب و لك**: چرم جير به دليل دارا بودن سطح نورد، حساس به آب و لك است و در صورت تماس با آب يا مواد لك زا، ممكن است رنگ و شكل خود را از دست بدهد. براي حفظ چرم جير، بايد از تماس با آب و لك پرهيز كرد و در صورت لكيدگي، از روش‌هاي مناسب پاك كردن استفاده كرد.

- **حساسيت به حرارت و نور**: چرم جير به دليل دارا بودن سطح نورد، حساس به حرارت و نور است و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت يا نور زياد، ممكن است رنگ و شكل خود را تغيير دهد. براي حفظ چرم جير، بايد از قرار گرفتن در معرض حرارت يا نور زياد خودداري كرد.

- **حساسيت به سايش و خط و خش**: چرم جير به دليل دارا بودن سطح نورد، حساس به سايش و خط و خش است و در صورت تماس با سطوح زبر يا تيز، ممكن است آسيب ببيند. براي حفظ چرم جير، بايد از تماس با سطوح زبر يا تيز اجتناب كرد.

 

## نتيجه‌گيري

 

انواع مختلفي از چرم طبيعي براي كفش وجود دارد كه با توجه به منشا، روش توليد، شكل ظاهري و خصوصيات آن‌ها مي‌توان آن‌ها را تقسيم‌بندي كرد. در اين مقاله به معرفي چهار نوع از چرم طبيعي براي كفش يعني چرم دانه كامل، چرم دانه بالا، چرم نبوك و چرم جير پرداختيم و خصوصيات و كاربردهاي هر يك را بررسي كرديم. هر يك از اين انواع چرم داراي مزايا و معايب خود هستند كه بايد در هنگام خريد كفش به آن‌ها توجه كرد. براي انتخاب كفش مناسب با جنس چرم، بايد به سليقه، بودجه، منظور و نياز خود از خريد كفش توجه كنيد.

 

براي مطالعه بيشتر در مورد انواع چرم طبيعي و مصنوعي، نحوه تشخيص چرم حقيقي، و راهنماي نگهداري از كفش‌هاي چرم مي‌توانيد به لينك‌هاي زير مراجعه كنيد.

منبع : https://www.croco.ir/c/%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%87/

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۰۳:۴۶:۵۶ ] [ lover ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی